Komunikacja miejska w Kołobrzegu

Uwaga! Aktualne informacje o rozkładzie i cenniku biletów komunikacji miejskiej w Kołobrzegu można znaleźć na stronie http://www.km.kolobrzeg.pl/.

Ogólny opis

Obsługuje firma KM Kołobrzeg, czyli Komunikacja Miejska Kołobrzeg. Wielu kołobrzeżan przyzwyczaiło się do starej nazwy - MKS (Miejska Komunikacja Samochodowa?) i często na kioskach, sklepikach, a nawet w gazetach można się natknąć na ten skrót. Główny punkt sprzedaży biletów w budce niedaleko dworców PKP i PKS (ul. Kniewskiego) jest czynny od 6:00 do 22:00. Inny punkt sprzedaży biletów znajduje się u zbiegu ulic Koszalińskiej i Lipowej (tzw. Grochowska).

Punktualność jazdy zadowalająca. Rozkłady na przystankach czytelne, choć przydałaby się jakaś mapka dla przyjezdnych nieznających nazw ulic. Ostatnio nad znakami przystanków dodano niebieskie tabliczki z białymi napisami informujące o nazwie przystanku.

Zajezdnia, bardziej zresztą przypominająca plac parkingowy, mieści się u zbiegu ulic Solnej i Śliwińskiego. Mówi się o możliwości przeniesienia jej do obiektów powojskowych.

Charakterystyka linii

Kursuje 7 regularnych linii autobusowych – 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz linia świąteczna S. W dniach 30 października, 1 i 2 listopada uruchamiane są okazjonalne linie dowożące pasażerów do cmentarzy. W sezonie kursuja linie podmiejskie do okolicznych miejscowości wypoczynkowych, np. U do Ustronia Morskiego.

1 - Rościęcino - Zieleniewo - 6 Dywizji - Trzebiatowska - Młyńska - Kamienna - Kupiecka - Unii Lubelskiej - Kniewskiego (Dworzec) - Solna - Bałtycka - Wiosenna - Jedności Narodowej / Sienkiewicza. Zasadnicza trasa to Kniewskiego - Zieleniewo, do/z Rościęcina 7 kursów w dni powszednie i 6 w dni świąteczne. 7 kursów na odcinku Dworzec - Jedności Narodowej 7 kursów w dni robocze. Na głównym odcinku średnia częstotliwość co 30 min, w dni świąteczne co 60 min.

3 - Dworzec PKP - Starynowska przez Bałtycką (lewobrzeżna nadmorska dzielnica Kołobrzegu). To raczej parodia linii - 2 kursy (8:00 i 15:05) z Dworca, 3 (7:35, 8:21 i 15:30) ze Starynowskiej. I tylko w dni robocze.

4 - Ośr. Wypoczynkowy Arka - blokowiskowe osiedle Ogrody - duże rondo - Walki Młodych - poczta - Dworcowa - Nadbrzeżna/Szpitalna - małe rondo - Mazowiecka - Starynowska. Autobusy tej linii kursują najczęściej; kursy średnio co 20 min w dni robocze i co 30 min w dni świąteczne. Wraz z linią nr 5 podstawowa linia komunikacyjna.

5 - kluczowa i najdłuższa linia w Kołobrzegu, łaczy duże południowo-zachodnie osiedle Radzikowo przez ul. Sienkiewicza, gdzie skupionych jest wiele hurtowni i zakładów, lewobrzeżną nadmorską dzielnicę miasta z centrum, przecina je ulicą Walki Młodych i dalej przez duże rondo i ul. Koszalińską linia prowadzi do dość odległego Podczela. W obecnym kształcie funkcjonuje od 1 stycznia 2003 r., kiedy to zlikwidowano linię nr 2, a dawną linię nr 5 zamiast do DW Arka wydłużono do obecnej postaci. Kursy co ok. 35 min.

6 - Dworzec PKP - Armii Krajowej - Szpital / hala Milenium - Mazowiecka - Radzikowo - Grzybowo. Kursy co 2 godziny i tylko w dni robocze. Alternatywa dla linii 5, jedzie z Radzikowa do centrum zdecydowanie krótszą drogą.

7 - Źródlana (też przy dworcu PKP) - Walki Młodych - duże rondo - Bolesława Krzywoustego - Janiska. Kursy co godzinę i rzadziej.

8 - bardzo oryginalna - oba jej przystanki końcowe przy dworcu PKP są odległe od siebie o kilkadziesiąt metrów (jeden przy ul. Źródlanej, drugi przy Kniewskiego). Linia prowadzi przez całą dzielnicę nadmorską ul. Kasprowicza równoległą do brzegu morskiego, następnie zagłębia się między bloki osiedla Ogrody i zawraca w kierunku dworca. Kursy w dni robocze mniej więcej co godzinę, w dni świąteczne co 2 godziny.


2006-04

Tabor

Tabor (oznaczany kolejno bez względu na typ pojazdu trzycyfrowymi numerami bocznymi) jest różny - jelcze PR110, jelcze M11, dwa modele niskopodłogowych neoplanów (9 szt.), mikrobusik autosan i - od 2003 r. - niskopodłogowe solarisy. Nie ma ani jednego autobusu przegubowego, bo i po co...

Zestawienie autobusów (niepełne)
Nr bocznyTypNr rej.Data obserw.
#109Jelcz PR110ZKL-G9272002-12-15
#111Jelcz PR110KOA870W2003-07-10
#112Jelcz PR110ZKL-K8442006-07-18
#113Jelcz PR110ZKL-H2402002-12-15
#114Jelcz PR110ZKL-H0342002-11-01
#117Jelcz PR110ZKL-M1232002-11-01
#120Jelcz PR110ZKL-H3082002-06-18
#130Jelcz M11ZKL-C5302002-09-04
#132Jelcz PR110ZKL-C7942002-10-31
#138Jelcz PR110ZKL-H6072002-09-04
#139Autosan (mikrobus)ZKL-M9152002-12-12
#140Jelcz PR110ZKL-N3662002-09-04
#141Jelcz PR110ZKL-G9032002-09-04
#144Neoplan (pół-niskopodłogowy)KGG89162003-04-30
#145Neoplan (pół-niskopodłogowy)ZKL-L1542006-05-20
#147Neoplan (pół-niskopodłogowy)KGE30282002-07-09
#148Neoplan (pół-niskopodłogowy)ZKL-E2722002-12-15
#149Neoplan (pół-niskopodłogowy)ZKL-F5712002-09-04
#150Neoplan (pół-niskopodłogowy)ZKL-A7432003-07-10
#151Neoplan (niskopodłogowy)KGL25562002-09-04
#152Neoplan (niskopodłogowy)KGL25572003-04-10
#155Solaris (niskopodłogowy)ZKL-K6492004-02-20
#156Solaris (niskopodłogowy)ZKL-K6502003-04-10
#158ScaniaZKL-18AW2008-04-12
#159ScaniaZKL-19AW2006-05-20

Obserwacje

2002-06-19: Na linii "5" zaobserwowano zielony autobus z charakterystyczną gwiazdą mecedesa. Na tylnej klapie dało się odczytać - Connex Conecto. Czyżby testy?
2002-07-06: Na linii "5" zaobserwowano tym razem biały autobus Solaris Urbino. Zdecydowanie testy.
2003-01-01: Zlikwidowano linię nr 2 Dworzec - Podczele. W zamian wydłużono do Podczela linię nr 5.